Vijeće ministara Bosne i Hercegovine danas se na sjednici izjasnilo o Nacrtu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama, a nakon usvajanja – predstavnicima medija obratili su se Denis Zvizdić, predsjedavajući Vijeća ministara BiH, Mirko Šarović, ministar trgovine i ekonomskih odnosa BiH, te ministar finansija i trezora BiH – Vjekoslav Bevanda.
N1 saznaje da su se ministri izjasnili za povećanje akciza na gorivo za 15 feninga po litru, što je bio jedan od uvjeta za nastavak aranžmana s MMF-om.
Nakon što je 24. marta istekao redovan rok za ispunjavanje obaveza za nastavak aranžmana, MMF je taj rok produžio do 31. marta.
Predsjedavajući VM-a BiH Denis Zvizdić je kazao da ovaj model akciza nije izmislila BiH.
“Ovakav model akciza postoji u svijetu, ali i u regiji. Ovo nije izmišljanje tople vode, to je praksa koja se primjenjuje po cijelom svijetu. Stalno govorimo da nema ozbiljnog i dinamiziranog razvoja bez infrastrukture, od toga je putna najbitnija. Akcize su jedan od instrumenata da bi se stekla ekonomska sigurnost”, podsjetio je Zvizdić.
Zvizdić očekuje da će Predstavnički i Dom naroda u što skorije vrijeme održati svoje sjednice i usvojiti ove zakone čime bi bili stečeni uslovi da BiH dobije drugu tranšu kredita MMF-a.
“Ovim su zaokružene sve mjere i stvoreni realni uslovi za realizaciju i implementaciju aranžmana sa MMF-om”, istakao je Zvizdić.
Savez za promjene (SZP) nije glasao za ovaj set zakona o akcizama, no uprkos tome Vijeće ministara je imalo dovoljno glasova. O razlozima što predstavnici SZP u Vijeću ministara, odnosno Mirko Šarović i ministar vanjskih poslova Igor Crnadak nisu glasali, objasnio je ministar trgovine i ekonomskih odnosa, Mirko Šarović.
“Ovaj zakon je prošao većinom glasova, jasno je da smo Crnadak i ja glasali protiv. Podržavamo reformski put BiH, ali tražili smo da se kroz novi namet od 15 feninga proizvede i ostvari minimalni nivo zaštite za najugroženije, poljoprivrednike”, kazao je Šarović.
Proces adaptacije Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju došao je sa nametom od 15 feninga, a Šarović tvrdi da će poljoprivrednici doći u tešku situaciju.
“Tražili smo uvođenje kategorije plavog dizela, i da se od 15 feninga nameta, tri ili četiri feninga odvoje u budžete entiteta, i da se ovaj novac da poljoprivrednicima, kako bi se ublažile posljedice adaptacije”, pojasnio je Šarović.
Tražit će da se kroz amandmane nameti ne odnose na poljoprivrednike, ali i tražio je očitovanje predstavnika Vlade RS, koja šuti, da se oglasi ko stoji iza potpisa pisma namjere MMF-u.
“Odbili su podršku sektoru poljoprivrede, i naznačili da će uštede dodatnih pet miliona KM od podsticaja za poljoprivredu. Ovo je, rekao bih, naš jasan stav. Vidjet ćemo. Zakon ide u proceduru. Vidjet ćemo da li ima prostora da se kroz amandmane utiče da se upotpuni set zakona sa mjerama koje se tiču poljoprivrednog sektora”.
Ministar finansija i trezora BiH, Vjekoslav Bevanda, pokušao je razdvojiti efekte – u slučaju da Zakon prođe parlamentarnu proceduru.
“Ispunili smo uvjete MMF-a, biće druge tranše. Drugi dio je važan, a to je da se ispune zahtjevi ostalih kreditnih fondova. U fazi dogovaranja je 800 miliona KM za autoceste, koridor 5C i ostale ceste”.
Kaže da su napravljene dubinske analize, pokazalo se da ne mogu više držati teret zaduženja, i da sredstva od akciza neće ići na krpljenje proračuna – nego na račune autocesta oba bh. entiteta.
“Biće kolateral za ugovorene kredite, koji će omogućiti gradnju.”
Kazao je da je bitan i Zakon o zaštiti depozita, odnosno peti zakon koji je usaglašen sa odredbama, u slučaju da dođe do potresa u bankarskom sektoru – kako bi se onda moglo pristupiti restruktuiranju.