Učenici Ekonomske škole Brčko: Dualno obrazovanje ili šta bi to bila korisna praktična nastava?

Ljudska kreativnost rijetko dolazi do izražaja u komforu i u prirodi je čovjekova bića da pod pritiskom najbolje reaguje.

Vrijeme i okolnosti u kojima trenutno živimo i organizujemo svoja djelovanja prilika su da preispitamo kako lične stavove, tako i mnoga pitanja koja se tiču zajednice u kojoj živimo. Što bi rekli – svako zlo za neko dobro.

Smisao projekta Građanin koji se realizuje u okviru predmeta demokratija i ljudska prava jeste da se mladi ohrabre da kritički analiziraju teme koje su važne i njima i zajednici.

Razmišljajući o mogućim problemima koje bismo mogli istražiti i predložiti njihova rješenja, zaključili smo da se trebamo baviti pitanjima na čija rješenja mi učenici realno možemo uticati.

Odlučili smo se za ono što se tiče nas samih, a riječ je o pitanju praktične nastave u školama Distrikta Brčko.

Uostalom, riječ je o problemu čije kvalitetno rješavanje može oblikovati našu budućnost.

Prilikom istraživanja u Ekonomskoj i drugim školama u našem gradu, došli smo do saznanja da većina učenika nema odgovarajuću praktičnu nastavu koja bi ih osposobila za rad u oblasti za koju su se školovali.

Praktičnu nastavu izvan škole, u manjem ili većem obimu, imaju trgovci, kuhari/kuvari, konobari, frizeri, turistički tehničari, medicinski tehničari, farmaceuti, poljoprivredni tehničari, dok je za mnoga zanimanja ona uskraćena.

U dosta slučajeva praktična nastava se izvodi u učionicama. Pitanje je da li je to onda zaista praktična nastava ili je to i dalje teorijska nastava kakvu imamo iz većine stručnih predmeta.

Pitamo se koliko je takva praktična nastava korisna i koliko nam pomaže u upoznavanju naše struke? Koliko smo nakon završene škole osposobljeni za posao?

Praktična nastava koja se izvodi u realnim uslovima pruža mogućnost da učenici u stvarnim situacijama dožive sve prednosti i nedostatke određenog zanimanja, te da istovremeno steknu praktične vještine važne za njihova zanimanja.

Na ovaj način učenici razvijaju vještine koje im omogućavaju da se suoče sa profesionalnim (ali i neprofesionalnim) izazovima, a tu je i mogućnost dobijanja finansijske naknade za obavljene poslove na radnom mjestu.

Učenici dobijaju priliku da se predstave budućim poslodavcima i steknu certifikate o profesionalnim kvalifikacijama, a to je i način da se mlade generacije socijalno integrišu u svijet rada i u društvo.

Konkretno što se tiče našeg smjera bankarski tehničar, smatramo da postoji dovoljno banaka, pošti i ostalih finansijskih institucija koje nam mogu omogućiti uvid u njihov posao, a da pri tome ne ulazimo u povjerljive podatke i ugrozimo njihovo poslovanje.

Obuka izvan škola mogla bi imati različite oblike – od kratke obuke u trajanju od jedne sedmice do plaćene prakse s punim radnim vremenom u trajanju od tri godine.

Koncept dualnog obrazovanja koji podrazumijeva učenje kroz rad u svijetu je odavno poznat i dobro funkcioniše.

Riječ je o kombinaciji učionice i radnog mjesta, teorije i prakse, učenja i rada.

Primjere dobrog rješenja praktične nastave pronašli smo u Sarajevu gdje srednjoškolci smjera bankarski tehničar imaju omogućenu praktičnu nastavu izvan škole, čak im je ta praksa plaćena.

Prije godinu dana u Kantonu Sarajevo su započete aktivnosti na uvođenju dualnog obrazovanja u sve srednje stručne škole i već je sačinjen Prednacrt zakona o dualnom obrazovanju.

Ako mogu takvu praksu mogu imati učenici u Sarajevu, onda nema razloga da dobro rješenje ne primijenimo i mi u Brčkom.

Posjetili smo nekoliko banaka u našem gradu i razgovarali o ovom problemu.

Nažalost, zaključili smo da većina njih u ovom trenutku ne podržava našu ideju, dok dio smatra da je naš prijedlog rješenja sasvim uredu.

U jednoj brčanskoj banci su nam rekli da bi podržali naš prijedlog ukoliko bi takvo rješenje bilo regulisano odgovarajućim pravilnicima.

Naravno, svjesni smo specifičnih oklonosti u kojima živimo i da svaka zemlja koja želi primijeniti ovakav sistem ili samo njegove dijelove, mora uskladiti njegovu primjenu sa vlastitim uslovima i okolnostima, i zakonski ga regulisati.

Kada prođe ovo zlo što nas snašlo, očekujemo da će se mnoge stvari morati promijeniti.

Ako online nastava dobro funkcioniše, a preko noći smo je prihvatili, onda nema razloga da se ne traže i prihvate dobra rješenja i za druge probleme za koje smo svjesni da postoje. A jedan od njih je i praktična nastava.

Predstavivši našu temu projekta Građanin, mi iz III3 izazivamo III4 da se predstavi sa svojom temom, ali osim njih mi izazivamo nadležne iz Odjeljenja za obrazovanje da razmotre naš prijedlog modernizacije praktične nastave i ispitaju mogućnosti njene reforme.

Autori: Učenici JU Ekonomske škole Brčko, III-3, bankarski tehničar