Zamjena radnika u bankarstvu i osiguravajućim društvima mašinama uzrokuje rizik da se stvori ovisnost o vanjskim tehnološkim kompanijama van nadzora regulatora, upozorio je Financial Stability Board (FSB), globalno tijelo za nadzor finansijskih sistema.
FSB, koji koordinira finansijske regulative u ekonomijama grupe G20, u svom prvom izvještaju o umjetnoj inteligenciji (AI) i mašinskom, automatiziranom učenju upozorio je da treba nadzirati rizike koje oni nose.
AI i automatsko učenje zamjenjuje tradicionalne metode procjene kreditne sposobnosti klijenata, obradu i analizu podataka te uočavanje profitabilnih trgovina na tržištima, prenosi Hina.
Ne postoje međunarodni regulatorni standardi za AI i automatsko učenje, no FSB je ostavio otvorenom mogućnost da će biti potrebna nova pravila.
Ovisnost banaka i osiguravatelja
Podaci o rastućem korištenju umjetne inteligencije većim dijelom nisu dostupni, zbog čega regulatori nisu sigurni u utjecaj potencijalno novih veza među bankama i tržištima, kaže izvještaj.
AI bi, naprimjer, mogao dovesti do “neodrživog” povećanja kreditnih zaduživanja usljed automatiziranog bodovanja kreditne sposobnosti.
Iako AI pokazuje bitne potencijale ako se rizicima adekvatno upravlja, mogao bi stvoriti i ovisnost banaka i osiguravatelja o nekoliko specijaliziranih kompanija koje osiguravaju tu tehnologiju.
Očekivani brzi rast umjetne inteligencije također nosi i šanse da će vanjske tehnološke kompanije proširiti svoj utjecaj na finansijski sektor.
“To bi moglo dovesti do pojave novih sistemski važnih igrača koji bi se našli van prostora nadzora regulatora”, rekao je FSB.
Ako propadne veliki pružatelj usluga umjetne inteligencije, to bi moglo dovesti do operativnih problema u velikom broju finansijskih kompanija istovremeno, posebno ako o njemu ovise osjetljive aplikacije, navodi se u izvještaju.
Regulatorima bi moglo biti i teško utvrditi ko je donio ključne promašene finansijske odluke.
“Ako AI i automatizirano odlučivanje prouzroče gubitke finansijskim posrednicima, moglo bi biti nejasnoća u vezi s odgovornošću”, kaže izvještaj.
Brzina tehnološkog napretka otežat će i utvrđivanje trajnijih pravila za korištenje umjetne inteligencije, za koju neki akademici očekuju da će unijeti revoluciju u finansijski sektor.
Širi izbor za klijente
Savjetodavna kompanija Accenture u maju je rekla da tri četvrtine anketiranih bankara vjeruje da će AI u iduće tri godine postati primarni način komunikacije banaka s klijentima.
Nordea, najveća banka na području nordijskih zemalja, naprimjer, prošlog mjeseca objavila je da će, zahvaljujući automatizaciji, ukinuti najmanje 4.000 radnih mjesta, a uvela je i programe umjetne inteligencije koji odgovaraju na uobičajena pitanja klijenata.
FSB priznaje da umjetna inteligencija pomaže smanjivanju troškova u finansijskom sektoru, povećava profitabilnost i širi izbor za klijente, ali je dodao i da stvara zabrinutosti u vezi s korištenjem ličnih podataka u AI aplikacijama.