Rock ‘n’ roll u Brčkom: „Ni bendovi više nisu kao što su bili…?“

Foto: Adin Midžić i Boris Kikić/Ustupljeno Otisku

Poslovica kaže: O ukusima se ne raspravlja. I zaista svako ima posebne, individualne, sklonosti i ljubav prema mnogim segmentima koje čine život. Jedan od njih je i muzika. I u tom se polju granaju afiniteti: velika je lepeza žanrova, od rocka do narodne muzike. Generacije u Brčkom su se smjenjivale, ali ljubav prema muzici ostala je ista; ili možda ne? Za Otisak smo željeli saznati ima li u Brčkom iskrene ljubavi prema rock and rollu i alternativnoj muzici i svemu što ide pod ruku s muzikom: probama, svirkama i  druženjima.

Dragan Mirković Tajze: Prije je entuzijazam bendova bio jači od svega.

Neki od poznatih prijeratnih sastava u Brčkom bili su Elektroni, Judexi, Djeca raja i Prva pruga. Utiske o tom periodu za Otisak podijelio je brčanski muzičar Dragan Mirković Tajze (67) koji je u muzičkim vodama od 70-tih; i to kao pjevač zabavne muzike na igrankama da bi se kasnije, kako kaže, „okušao i sa narodnom muzikom“.

„Uglavnom lijepa uspomena na ta vremena, a eto još uvijek sam aktivan na muzičkom polju i mislim da sam sada, možda ili sigurno, muzičar sa najvećim stazom“, kaže Mirković.

Ističe da je prve svirke imao s prijateljima Alosmanom Ahmetovićem, Enverom Kovačevićem i Seadom Husjenagićem i da je entuzijazam u tom periodu bio „jače izražen“.

„Sad postoji i internet i YouTube, a mi smo pjesme skidali sa radija, kasetofona to je bilo jako teško, ali taj entuzijazam bio je jači od svega“, prisjeća se Mirković.

Adnan Pečković: Poslijeratne generacije su dokazale da muzika nema granica.

Vremenska nit bezbrižnog muziciranja u Brčkom presječena je ratom, a onda su na red došle nove generacije i novi „zvuk“.

Dugogodišnji omladinski radnik i muzičar Adnan Pečković (42) prisjeća se bendova Ship of Fools i Hipoteza, dva autorska rock and roll benda koji su prve probe imali u prostorijama PRONI Centra za omladinski razvoj.

„Godine 2002. formira se Voodoo Cadillac, također, rock and roll bend koji je izdao jedan studijski album. U istom period nastaju i drugi bendovi različitih muzičkih pravaca, rock and roll bendovi, metal bendovi, punk bendovi i drugi. Tu su bendovi: Ministarstvo antitalenata, Dub Rebellion, Decode, te malo kasnije Jenki Zu. Bilo ih je još, ali ih se ne mogu svih sjetiti“, kaže Pečković, dodajući da su svi nabrojani bendovi bili autorski.

Pečković ističe da se radi o momcima i djevojkama koji su stasavali u poslijeratnim godinama željni slobode, u periodu kada su u Brčkom postojale žestoke među etniče tenzije.

„Dokazali su da muzika nema granica, ali su, svjesno ili nesvjesno, doprinijeli smanjenju etničke distance među mladima. Specifikum za ove bendove je bio to da oni nisu marili da li će ih neko slušati ili neće. Svirali su ono što vole, zabavljali se i to je to“, dodaje.

Mišljenja je da je današnja scena razočaravajuća. „Znam samo za jedan bend koji funkcioniše u Brčkom trenutno, a snimili su i  album, čini mi se prošle godine. To je Domino efekt.“

Motivirani Pečkovićevim riječima, tražili smo komentar na temu i od Miloša Majinovića (32), pjevača grupe Domino efekt.  

Miloš Majinović: Sve dok uživamo u svirkama, nema razloga da prestajemo.

„Pa koliko mi znamo mi smo jedini aktivni autorski rock and roll bend u gradu koji svoje pjesme izvodi javno. Možda postoji neka ekipa koja svira samo u nekoj prostoriji za probe, to ne znamo“, objašnjava Majinović.

On ističe da je zbog novih trendova u muzici sve manje onih koji stvaraju rock ili metal.

„Naravno, sigurno da uvijek ima izuzetaka, ali ih je sve manje i manje. Rock and roll je na ovim prostorima oduvijek  bio underground, a pogotovo u posljednjih nekoliko godina. Što se nas tiče, jednostavno su nam se poklopile neke kockice, i našli su se pravi ljudi u pravo vrijeme. Stvaramo iz ljubavi, radimo na tome ozbiljno i studiozno, i ljudi su to prepoznali. I sve dok je uživamo u tome što radimo, nema razloga da prestajemo“, zaključuje Majinović.

Adin Midžić: Djeca u Brčkom nemaju prostor i opremu za svirku

A jedan od bendova koji svira i stvara za sebe je Havarija. Gitarista benda Adin Midžić (27) ističe da se radi o klasičnom punk rock bendu koji piše pjesme protiv politike i negativnih društvenih pojava.

“Trenutno ne sviram s tim bendom na tezgama, jer ne sviramo muziku koja donosi zaradu gazdama, sviramo u mojoj sobi”, objašnjava.

Iz perspektive muzičkog entuzijaste i omladinskog radnika, Midžić nas je podsjetio na surovu realnost brčanske brige o mladima. Ističe da se mnogo omladine ranije okupljalo u Omladinskom centru i sviralo na opremi koja im je data na raspolaganje sve “dok jednom instrumenti i oprema nisu nestali”.

“Mislim da i taj nedostatak opreme dosta koči omladinu da sviraju kod nas, jer muzika je skup hobi”, napominje Midžić, dodajući da djeca u Brčkom nemaju prostor i opremu za svirku.

Mejdi Sulejmani: Mladi momentalno razmišljaju o honoraru i zaradi od muzike

Mejdi Sulejmani (31), etablirani brčanski gitarista, stvara kao samostalni umjetnik.

„Ja uspješno radim na albumu instrumentalne muzike koji bih trebao završiti nekad iduće godine. Do sada sam objavio tri kompozicije koje se puštaju na TV i radio stanicama.“

Ističe da je svoj rad krunisao sponzorskom saradnjom sa svjetski poznatom firmom koja proizvodi dodatnu opremu za gitare. Smatra da se od ranih 2000-ih promijenio odnos mladih prema muzici i da mnogi „momentalno razmišljaju o honoraru i zaradi od muzike“.

„Ako postoji ljubav prema instrumentu, ona kroz taj stalni angažman ostaje po strani, jer se sve svodi onda na repertoarsku svirku. A pošto dan nema trideset i sedam sati, onda čovjek umoran od tezgi po kafićima teško da ima volju probuditi uspavani žar koji je bio inicijalna kapsula da sve to oko muzike i započne. Kada sam ja počinjao u ranim 2000-im, nismo ni pomišljali na novac, predali smo se potpuno muzici i ljubavi prema muzici“, navodi Sulejmani.

„Brčko, je, nažalost, mrtvo po pitanju bendova, festivala, događanja. Sve je tezga. Sve su kompleksi“, zaključuje Sulejmani.

Filip Marić: Scena u Brčkom je prilično izumrla.

Brčansku noviju muzičku scenu obogatio je i mladi kantautor iz Lopara Filip Marić (25). On ističe da nije doživio vrhunac muzičke scene u Brčkom iz ranijeg perioda, ali da je trenutna scena „prilično izumrla“.

„U Brčkom nastupam par puta godišnje. Dok se nisam preselio, bilo je puno češće. Uvijek sam u istom kafiću, (…) i tu je bila ta ista scena s kojom sam ja i odrastao, fali neko novi da se pojavi i više ljudi koji bi pokušali nešto svoje uraditi“, poručuje Marić.

Adnan Pečković: Profit je na prvom mjestu.

Uzrok ovakvom stanju alternativne scene u Brčkom Adnan Pečković vidi u odlasku mladih i promjeni sistema vrijednosti gdje je sada „profit na prvom mjestu“.

„Rock and roll je nastao iz određene želje da se istaknu negativne pojave u društvu, da se iskaže revolt prema establišmentu, a kod nas ima i više nego što je potrebno materijala za bunt. Ipak, mladi ljudi danas biraju lakši put uklapanja u vrijednosti establišmenta, biraju konformizam“, smatra Pečković.

„Brčko za sva vremena“ i neki novi klinci

Podsjetimo se da je jedan najznačajnijih događaja za brčanski rock and roll bio koncert iz 2012. godine „Brčko za sva vremena“, gdje su Brčaci/nke imali priliku sjetiti se starih vremena, ali i upoznati tadašnje aktuelne bendove.

Ipak, s nekim novim klincima, stigli su i novi pravci i načini izvođenja muzike, ali i naznake buđenja scene u našem gradu. Te u našoj seriji tekstova o muzici u Brčkom, u narednim danima slijedi priča o dvoje talentovanih mladih Brčaka: Enidi Mulamujić i Berinu Arnautoviću.

Foto: Dragan Mirković Tajze/Ustupljeno Otisku
Foto: Adnan Pečković/ Ustupljeno Otisku
Foto: Domino efekt/Ustupljeno Otisku
Foto: Mejdi Sulejmani/Ustupljeno Otisku
Foto: Filip Marić/Ustupljeno Otisku
Autorica: Emina Osmić-Hajdarević
--