Građani Brčkog, ali i oni koji dolaze u taj grad i koriste usluge taksi prevoza, žale se na neprofesionalan odnos taksista.
– Taksi služba u Brčkom je toliko loša da uopšte ne zaslužuje taj naziv. Zapravo se radi o skupu muškaraca koji pojma nemaju kako da se odnose prema mušterijama. Kad ih zoveš da dođu po tebe na autobusku stanicu ti u stvari igraš na sreću, jer svi oni sjede u svojim autima, dok vani zvoni fiksni telefon okačen na drvo pa ako ga neko čuje – čuo je. Onda moraš da ih moliš i ubjeđuješ da te povezu i da im za tu uslugu sasvim uredno platiš i više nego je realno. Oni ne znaju kako taksimetar funkcioniše, pa će vam za tri kilometra vožnje naplatiti 10 KM. Karta za bus na relaciji Banjaluka – Brčko na udaljenosti od 185 kilometara košta 21-24 KM, a mom bratu su nedavno vožnju do kuće u gradu naplatili 20 KM – kaže Vanja Stokić, novinarka iz Brčkog koja živi i radi u Banjaluci, a ovih dana je na društvenim mrežama ukazala na ovaj problem.
Slično kao ona misle i drugi građani koji se žale i na to kako će vam obećati da će doći po vas u određeno vrijeme, a da se uopšte ne pojave.
Ana Kotur doselila se prije manje od godinu dana u Brčko i na osnovu iskustava koje je imala kao korisnik taksi prevoza u Sarajevu i Banjaluci kaže da je javni saobraćaj u Brčkom za nju bio šok.
– Prije svega nemate dovoljno informacija kako funkcioniše javni prevoz, odnosno da ga nemate u svim dijelovima grada. U taksi prevozu je primjetno odsustvo kulture ophođenja kako između taksista tako i u odnosu sa putnicima. Kao osoba sa invaliditetom prinuđena sam da često koristim taksi usluge i odabrala sam nekoliko taksista koje pozivam na njihove lične brojeve, a cijena vožnje gdje god da idem je pet KM – kaže Ana.
Taksisti potvrđuju da rijetko uključuju taksimetar.
– Skoro niko ne uključuje taksimetar. To ni putnici ne traže jer je to ponekad skuplja varijanta, a imamo mogućnost slobodne pogodbe oko cijene – kaže Denis Selimbašić, taksista koji ne pripada nijednom od dva udruženja taksista.
Ako bi koristili njegove usluge start biste platili dvije KM a po svakom kilometru 1,5 KM, izuzev noću i praznicima kada je cijena dvije KM po kilometru.
U Odjeljenju za javne poslove i Inspektoratu kažu da je formiranje cijena taksi usluga slobodno, ali i da je uključivanje taksimetra i izdavanje računa obaveza utvrđena zakonom i pravilnikom.
– Saobraćajna inspekcija izvršila je ove godine 90 kontrola taksi prevoznika. Inspekcijski nadzor je obuhvatao kompletnu kontrolu počev od posjedovanja licenci, potrebne opreme do načina pružanja usluga građanima. Doneseno je 48 rješenja, četiri o zabrani daljnjeg obavljanja djelatnosti zbog neposjedovanja licence, dok je u preostalim slučajevima zahtijevano otklanjanje nedostataka koja su se uglavnom odnosila na nepostojanje opreme, uglavnom protivpožarne zaštite. Posjedovanje baždarenih taksimetara, istaknute cijene usluga i izdavanje računa za izvršenu uslugu su obaveza taksista – kaže Dževdet Šahović, glavni inspektor u Inspektoratu Brčko distrikta.
Dodaje da nemaju pritužbe građana na nekorištenje taksimetara i izdavanje računa i savjetuje im da obavezno zahtijevaju uključivanje taksimetra i račun za uslugu.
U gradu 110 taksi vozila
Broj taksista u Brčkom je negdje blizu maksimalnih 110 taksi vozila. Upućeni tvrde da je to više nego dovoljno za zdravu konkurenciju koja bi unaprijedila usluge, ali je pažnja taksista uglavnom usmjerena na međusobna trvenja i borbu sa nelegalnim taksi prevoznicima koji po cijeni od jedne KM prevoze više putnika, zbog čega su brčanski taksisti krajem juna organizovali proteste.
Piše: Cvijeta Kovačević