Pečati u putovnicu odlaze u povijest nakon što je Europski parlament izglasao uspostavu sustava za registraciju podataka o ulasku i izlasku državljana trećih zemalja koji prelaze vanjske granice Europske unije, koji će od 2020. godine izazvati značajne promjene u pristupu Šengenskom prostoru, javljaju Večernje novosti.
“Nove mjere neće otežati život građanima zapadnog Balkana. Naprotiv, trebalo bi olakšati prolazak granica. Cilj je bio upravo da se što brže putuje. Istodobno i da se pridonese borbi protiv terorizma. Cijeli sustav zovemo ‘pametnim granicama'”, rekla je beogradskom dnevnom listu Tanja Fajon, eurozastupnica i izvjestiteljica za moderniziranje granica.
Navodi se da je predviđena usuglašena i jedinstvena europska elektronska kontrola dokumenata na ulasku u EU, kojom će se provjeravati podaci iz putovnica, ali i dozvoljeno vrijeme provedeno unutar Šengenskog prostora.
Novi automatizirani sustav na granici će prikupljati biometrijske podatke i “prepoznavati” građane prilikom sljedećih putovanja.
Prema stavu Bruxellesa, cilj je takvih mjera i smanjenje mogućnosti prijevara, krađe dokumenata i identiteta.
Poseban kiosk na granici
Zastupnica Fajon dodaje i da će se nastojati olakšati prelazak granice i onima koji nemaju unaprijed pribavljenu autorizaciju za ulazak u Šengenski prostor, tako da mogu dobiti neophodne dozvole na posebnom kiosku na granici.
Prema njenim riječima, ni cijena dozvola nije definitivna, pa se može dogoditi da nakon pregovora bude i niža od predviđenih deset eura.
Novi zajednički elektronski sustav, koji će postati operativan 2020. godine, registrirat će informacije o putnicima iz trećih zemalja, uključujući ime i prezime, otiske prstiju, fotografiju lica, vrijeme, datum i mjesto ulaska i izlaska, kao i odbijanja ulaska u Šengenski prostor.
Sustav će se primjenjivati i za putnike kojima je potrebna viza za ulazak u Šengenski prostor, kao i za one kojima ne trebaju vize, a trebao bi omogućiti da se lako ustanovi prekoračenje dopuštenog kratkotrajnog boravka – do 90 dana u razdoblju od šest mjeseci.
Podaci bi se trebali čuvati u razdoblju od tri godine, a za one koji prekoračuju dopušteni boravak pet godina.