Mito kao recept za uspješno poslovanje u BiH

Foto-ilustracija

Za postizanje dobrog poslovnog rezultata u BiH nekada nije važno ni kojim poslom se bavite niti koliki promet ostvarujete. Važno je da imate „svoje ljude“ na vodećim pozicijama, te tako, preko noći trgovinska firma postaje građevinska a trgovci i mesari postaju zidari i tesari.

U istraživanju koje je sprovela i objavila kancelarija UN-a za borbu protiv kriminala i droge, navodi se da pregled privatnog poslovanja u Bosni i Hercegovini pokazuje da je korupcija, zajedno sa drugim oblicima kriminala, velika smetnja privatnim preduzećima i ima negativan uticaj na privatna ulaganja. Značajan broj preduzeća plaća mito javnim službenicima više puta tokom godine. Preduzeća koja posluju unutar građevinskog sektora najviše učestvuju u podmićivanju, a slijede ih preduzeća koja posluju unutar sektora transporta i skladištenja.

- Reklama -

Javni službenici s najvišim rizikom podmićivanja, prilikom poslovanja s preduzećima, su organi zdravstvenih ustanova, policijski službenici, carinici te sudije i tužioci.

Iako su pokazatelji percepcije korupcije nesumnjivo korisni za podizanje svijesti, ovaj pregled mjeri stvarno iskustvo korupcije i kriminala putem reprezentativnog uzorka istraživanja poslovanja, s ciljem pružanja tačnije i na dokazima zasnovane procjene utjecaja kriminala i korupcije na poslovni sektor. Pri tome se fokusira na obim i obrazac podmićivanja u preduzećima iz pet različitih sektora (što je 66,8% svih poslovanja u Bosni i Hercegovini) prilikom čestih interakcija s javnom upravom.

Prema rezultatima ankete, od svih preduzeća koja su kontaktirala javne službenike tokom 12 mjeseci koji su prethodili anketi, 10,4% je dalo mito javnim službenicima. Prosječna prisutnost podmićivanja u poslovnom sektoru u Bosni i Hercegovini niža je od udjela građana (20,7%) koji su isto iskusili prema opštoj anketi koju je UNODC proveo nad stanovništvom još prije deset godina.

Pregled iskustava preduzeća koja daju mito javnim službenicima naglašava činjenicu da korupcija igra važnu ulogu u svakodnevnom poslovanju mnogih kompanija. Ova preduzeća prosječno 6,6 puta godišnje daju mito ili, otprilike, jedno mito svakih osam sedmica. Prisutnost podmićivanja je značajno veća kod malih (10 do 49 uposlenika) preduzeća nego kod preduzeća drugih veličina.

Ovaj članak je omogućen zahvaljujući velikodušnoj podršci američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj je odgovornost Omladinskog centra “Vermont” i Otisak.ba i kao takav ne odražava nužno stavove USAID-a niti Vlade SAD-a.