Vrtić „Vozić osmjeha“ ovih dana aktivno radi na pripremi proširenja programa učenja za mališane. Nakon uspješnog provođenja pedagoškog programa „Montessori“ odlučili su da u svoj veliki objekat na Burića brdu uvedu i program Reggio Emilia pedagogije.
Tim „Vozića osmjeha“ nedavno je boravio u Italijanskom edukativnom centru Loris Malaguzzi.
„Nakon obilaska njihovog centra odlučili smo da za ovakav program certificiramo odgajatelje za naš vrtić. Program je zasnovan na povratku prirodi i onome od čega potičemo“, ističe Mersiha Žmirić.
„Uvidjeli smo da ovakav vid odgoja prija našim mališanima i odlučili da ga uvrstimo u naš redovan rad“, istakla je Žmirićeva u razgovoru za naš portal.
“Pred nama je dosta rada i edukacije, najprije na vaspitačima, kako bi program već od naredne godine mogli da adekvatno primjenjujemo u našim objektima. Na ovaj način želimo i unaprijediti kvalitet našeg rada, koji se prvenstveno zasniva na pravilnom i kvalitetnom odgoju djece predškolskog uzrasta. Najveći komplimenti nam dolaze iz škola, gdje se naši prvačići izdvajaju po stečenom predznanju u našim objektima i to je ono što nas obavezuje da kvalitet našeg rada unapređujemo iz dana u dan”, zaključuje Žmirićeva.
O programu Reggio Emilia
Ređo Emilija je obrazovni program koji se zasniva na holističkom pristupu djetetu, porodici, školi i okruženju.
Ređo Emilija (Reggio Emilia) je napredan grad na sjeveru Italije sa bogatom kulturom. On je dom programa za rano obrazovanje djece. To je filozofija obrazovanja usmjerena na predškolsko i osnovno obrazovanje. Ovaj pristup ranom obrazovanju razvili su, 1963. godine, Loris Malaguci (Loris Malaguzzi), koji je i sam bio učitelj, i roditelji iz sela u okolini Ređo Emilije u Italiji. Roditelji su smatrali da su ratna razaranja uslovila nov i brz pristup učenju njihove djece. Osjećali su da se u ranim godinama razvoja djece formira njihova individualnost. To je vodilo ka stvaranju programa zasnovanom na principima poštovanja, odgovornosti i zajedništva, kroz istraživanja i otkrića u okruženju koje ih podržava i obogaćuje i koje je zasnovano na interesima djece. Malaguci je zagovornik prava djece. Predškolski program Ređo Emilije su prihvatile mnoge škole u svijetu. Pristup učenju male djece po programu Ređo Emilije stavlja prirodni razvoj djece, kao i bliske veze koje ona dijele sa okruženjem, u centar ove filozofije. Programi za rani razvoj djece naglašavaju da im je program Ređo Emilije privlačan zbog načina na koji posmatra i poštuje djecu.
Filozofija ovog pristupa zasnovana je na sljedećim principima:
– Djeca moraju da imaju neku kontrolu nad pravcem svog školovanja;
– Djeca moraju da uče kroz iskustva dodira, pokreta, slušanja, gledanja;
– Djeca imaju vezu sa drugom djecom i sa materijalnim stvarima u svijetu u kojem mora da im bude dozvoljeno da istražuju;
– Djeca moraju da imaju beskrajne mogućnosti i načine da se izraze.
Osnovne karakteristike ovog pristupa uključuju:
– Aktivno učešće roditelja u razvoju i upravljanju ustanova za rani razvoj djece;
– Za djecu sa invaliditetom se smatra da imaju “posebna prava”, a ne ”posebne potrebe”;
– Nastavnici se smatraju pasioniranim učenicima i istraživačima, a ne pružaocima znanja.
Program „Reggio Emila“ primjenjivaće se u vrtiću Vozić osmjeha u Brčkom već u narednoj godini. Za sve zainteresovane roditelje i mališane, održat će i prezentacijske radionice.