Ni Bošnjaci u Berlinu ne prihvataju nedavno osnovanu liberalnu džamiju, ali osuđuju prijetnje smrću njenoj osnivačici Sejran Ateš.
Prostorije Islamskog kulturnog centra Bošnjaka u berlinskoj opštini Kreuzberg su omiljeno sastajalište velikog broja muslimana sa područja bivše Jugoslavije, posebno iz BiH i Sandžaka. Petkom ovdje mnogi klanjaju džumu, vikendom se okupljaju na različitim diskusijama ili jednostavno da se druže, djeca dolaze na dopunsku nastavu na bosanskom jeziku. Centar se etablirao kao važan partner u međureligijskom dijalogu berlinskih vjerskih zajednica, nema ni jedne manifestacije ili iftara tokom ramazana na koje njegovi predstavnici nisu pozvani od važnih političara na saveznom i gradskom nivou, piše DW.
Njegov predsjednik Meho Travljanin je na to ponosan. Islamski kulturni centar Bošnjaka poziva redovno političare i predstavnike drugih vjerskih zajednica u svoje prostorije, na slavlja ali i na diskusije, o islamu i o boljem međureligijskom razumijevanju. Vijest o osnivanju liberalne džamije u Berlinu ga nije iznenadila.
Podsjetimo, sredinom juna je Atešova zajedno sa nekoliko istomišljenika u Berlinu osnovala džamiju „Ibn-Rušd-Gete”, u kojoj žene, bez marame, i muškarci mogu zajedno obavljati vjerske obrede, a čiju molitvu predvode žene-imami. Sejran Ateš, inače turskog porijekla je i sama imamkinja.
Meho Travljanin osnivanje ove vjerske institucije smatra suvišnim: „U Berlinu imamo preko 80 džamija. One su uložile mnogo truda u interreligijski dijalog. Na ovom mikro-planu mi imamo toliko zajedničkog. Upravo smo sa Evangeličkom crkvom završili jedan veliki interreligiozni projekat koji je trajao osam sedmica”.
Naziv „liberalna džamija” također problem
Za predsjednika Islamskog kulturnog centra Bošnjaka u Berlinu je i odabir imena liberalne džamije sasvim neadekvatan. „Šta smo onda mi? Da li smo mi konzervativni, problematični, nespremni za dijalog i integraciju? Svojim radom pokazujemo da to nije istina.”
Zajednička molitva?
Alen Hebilović, porijeklom iz Prijedora, kaže da je za sebe vjeru otkrio prije nekoliko godina. Sa porodicom, je kao 16-godišnjak, također na početku rata u BiH, došao u Njemačku. Profesionalni fotograf se mnogo sam edukovao u boljem razumijevanju islama. „Ovo što mi nalazimo ovdje u Centru je lijep, moderan, liberalan islam, prilagođen današnjem življenju. Obavljanje obreda je već stoljećima utvrđen, mi to zovemo „sunetom Božjeg poslanika Muhammeda”, taj praktični komentar Kur‘ana. Ne bih mogao prihvatiti da klanjam zajedno sa ženama, to bi remetilo taj duševni, spiritualni dio molitve”.
Neuvažavanje islamske vijekovne tradicije kardinalna greška
Jedan od vodećih islamskih teologa sa područja BiH u Njemačkoj, doktor Esnaf Begić, docent na Institutu za islamsku teologiju Univerziteta Osnabrück je, kaže, osnivanje liberalne džamije doživio sa pomiješanim osjećanjima i kao medijsku predstavu.
„Šta znači liberalno u kontekstu razumijevanja islama? U Njemačkoj zadnjih godina imamo diskurs koji se pokušava etablirati po dijalektičnom principu liberalno-konzervativno. Ono što je liberalno je dobro, konzervativno treba odbaciti kao dezintegrativno . Ja sam skeptičan, ono što je jučer bilo konzervativno danas je liberalno i obrnuto. Ideja liberalne džamije se u aktuelnom njemačkom političkom diskursu veoma podupire”, dodaje Begić. No po njegovom mišljenju se to mora posmatrati sa znanstvenih, sa trezvenih pozicija.
Prijetnje smrću osnivačici liberalne džamije
I za dr. Esnafa Begića, kao i za sagovornike iz Islamskog kulturnog centra Bošnjaka su pritisci na Sejran Ateš i prijetnje smrću potpuno neprihvatljivi. Begić kaže da njega osnivanje liberalne džamije nije uznemirilo niti poljuljalo njegova vjerska poimanja. „Oni koji prijete nisu čvrsti u svom vjerovanju i oni veoma štete islamu te njegovom imidžu i integraciji u Njemačkoj.“ Begić liberalnu džamiju smatra jednom od mogućnosti izražavanja određenog stava, a da li će je većina muslimana prihvatiti, prepušta njima.
Meho Travljanin je sličnog mišljenja. „Ne znam kakva će biti budućnost liberalne džamije, koliko će se etablirati u nekim krugovima muslimana, no Božja bašča je široka, u njoj svako ko to želi, treba naći svoje mjesto“.