U utorak, 18. aprila, u galeriji Centra za grafiku i vizuelna istraživanja u Beogradu otvorena je doktorska umjetnička izložba Jelene Petrović, doktoranta na Grafičkom odsjeku Fakulteta likovnih umjetnosti u Beogradu, koja je rođena i živi u Brčkom.
Naziv izložbe je Filozofija egzistencijalizma u angažovanom grafičkom izrazu, a otvorena je do 25. aprila.
Kataloški tekst autorke Jelene Petrović
Rad na doktorskom umjetničkom projektu Filozofija egzistencijalizma u angažovanom grafičkom izrazu – izložba litografija odnosi se na analizu i sagledavanje vizuelnog i verbalnog jezika kojim su se u svom radu služili egzistencijalistički orijentisani ujmetnici i književnici, a koji se zasniva na postojanju i univerzalnosti jezika nesvjesnog.
Prateći način implementacije ideja filozofije egzistencijalizma, paralelno u likovnim i literarnim formama, rad nastoji da ukaže na univerzalnost i trajnost jezika koji se nalazi u osnovi književnih i likovnih uporišta, koja dalje služe kao pozornice za objašnjenje filozofskih postulata.
Kroz ideološka kretanja, determinisana društvenim i političkim poljem uticaja, kroz egzistencijalna i socijalna pitanja, koja su uslovila stavove i angažovanja umjetnika i književnika prve polovine dvadesetog vijeka, projekat prati proces (raz)gradnje lika čovjeka na području umjetnosti i književnosti, njihovo preplitanje i oblike međusobnog uticaja i paralele (etičkog i estetskog).
Umjetnički dio projekta, koncipiran kao vizuelno-teorijsko istraživanje, čini serija grafičkih listova – litografija, grupisanih u dvije celine: grafike monumentalnog i grafike srednjeg formata.
Vizuelizacija egzistencijalističkog jezika u grafičkom likovnom izrazu ostvarena je (specifičnim) načinom upotrebe formalnih elemenata radova i izborom teme i motiva.
Radovi nastali kao rezultat istraživanja granica i mogućnosti grafičkog medija, interdisciplinarnog pristupa problemu i uključivanja saznanja i metoda različitih disciplina, povezani su u jedinstvenu dramsko-likovno-estetsku predstavu.
Crtački postupak javlja se kao dio koncepta rada: predstavlja vizuelnu metaforu kojom se sugeriše idejna usmjerenost cjelokupnog projekta. Dvojakost u načinu gradnje crteža (dodavanjem i oduzimanjem boje) ukazuje na temu i ključne pojmove rada: iskorišćenost, usamljenost, ugroženost, strah.
Metaforičnim poistovjećivanjem sa otiskom prsta ili dlana, kao arhetipom ljudskog prisustva, motivu otuđenosti i dezintegracije, suprotstavljen je simbol postojanja i identiteta.
Određeni idejom napetosti kao uslovom djela, radovi predstavljaju polje sukobljavanja vrijednosti odgovarajućih sila. Njihovi međusobni odnosi su mijenjani, ali su u svakom trenutku bili uslovljavani cjelinom djela, težeći, u konačnici, ostvarivanju harmoničnih odnosa.
Jedinstvom fenomenalnog, predmetnog i značenjskog sloja zaokružena je cjelina izraza kojim se opredmećuju postavljene hipoteze. Osnovni motiv se uopštava i preobražava u kanal za uvođenje i sprovođenje psiholoških podsticaja, dok su formalni elementi djela odabrani kao krajnje sugestivni i asocijativni, jasno čitljivi signali i kao takvi upućuju na postojanje jedinstva i univerzalnosti egzistencijalističkog jezika.
Biografija
Jelena Petrović rođena je 26.04.1988. godine u Brčkom. Osnovne studije na Fakultetu likovnih umjetnosti, Univerziteta umjetnosti u Beogradu, Odsjek grafika, završila je 2010. godine u klasi Žarka Smiljanića, redovnog profesora.
Potom se upisala na diplomske (master) akademske studije 2010. godine na istom fakultetu i diplomirala 2012. godine sa temom Ljudsko tijelo u ratnim dejstvima kao likovni motiv.
Na doktorske umjetničke studije, Grafički odsjek Fakulteta likovnih umjetnosti u Beogradu, upisala se 2012. godine pod mentorstvom redovnog profesora Žarka Smiljanića. Trenutno je na završnoj godini studija.
Do sada je samostalno izlagala dva puta:
– 2016. Samostalna izložba Dekonstrukcije, Narodni muzej, Užice;
– 2013. Samostalna izložba Dekonstrukcije, Galerija Stepenište, Beograd.
Od 2008. godine je učestvovala na velikom broju grupnih izložbi i projekata u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Holandiji, Kini, Poljskoj, Portugaliji, Rumuniji, SAD-u, Velikoj Britaniji, Turskoj, Srbiji, Makedoniji.
Godine 2011. dobila je nagradu Fakulteta likovnih umjetnosti za grafiku Boško Karanović.
Od 2014. godine kao stipendista doktorant angažovana je na projektu Ministarstva prosvjete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije Naselje i stanovništvo srpskih zemalja u poznom srednjem vijeku, 14. i 15. vijek.