Vijeće za zaštitu potrošača BiH: Neophodno je osavremeniti državni zakon i prilagoditi ga izmjenama EU

Naši građani moraju biti kvalitetno informirani o svojim pravima temeljem aktuelnog zakona koji nije savršen i koji je potrebno prilagoditi novim okolnostima, rekao zamjenik ministra vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Franjičević.

Foto: AA

Vijeće za zaštitu potrošača Bosne i Hercegovine danas je povodom 15. marta, Svjetskog dana prava potrošača održao svečanu sjednicu sa koje je poslao poruku da je neophodno osavremeniti zakon o zaštiti prava potrošača i prilagoditi ga izmjenama, koje su se od njegovog donošenja 2006. godine, dogodile u Evropskoj uniji, prenosi Anadolu Agency (AA).

“Naši građani moraju biti kvalitetno informirani o svojim pravima temeljem aktuelnog zakona koji nije savršen i koji je potrebno prilagoditi novim okolnostima. On je donijet 2006. godine i tada je bio jedan od pionirskih zakona koji su se bazirali na evropskoj pravnoj stečevini u ovoj oblasti. Međutim u međuvremenu od 2006. do danas je došlo do značajnih promjena direktiva i regulativa Evropske unije kada je riječ o zaštiti prava potrošača i taj zakon je trenutno zastario. To je jedan od razloga da poradimo na tome da se on aktualizira, da se osuvremeni, da se prilagodi toj pravnoj stečevini koja se u međuvremenu značajno izmijenila. To je naša zadaća na koncu konca i kao zemlje koja ima aspiracije da bude dio Evropske unije“, istakao je Mato Franjičević, zamjenik ministra vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH.

Dodao je da pri tome treba imati u vidu Ustavni okvir, koji je takav kakav jeste u BiH, te tražiti rješenje koje će pomiriti neke formalne momente i suštinsku potrebu da zemlja ima kvalitetan zakon koji će na pravi način zaštiti potrošače.

Franjičević je i pozvao sve institucije, kako u vladinom, tako i u nevladinom sektoru da zajednički rade na zaštiti prava potrošača, te istakao važnost uloge medija u informisanju građana o njihovim pravima, koja imaju po postojećem zakonu. Također, najavio je da će aktivnosti, koje bi trebale dovesti do izmjena i dopuna aktuelnog zakona o zašiti prava potrošača ili čak do donošenja potpuno novog zakona, biti pokrenute od strane Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH.

Duška Tegeltija, pomoćnica ministra za trgovinu u Ministarstvu trgovine i turizma Republike Srpske naglasila je da se posljednjih godina u pogledu zaštite prava potrošača dogodilo dosta toga pozitivnog. Istakla je da na području RS trenutno djeluje deset udruženja za zaštitu potrošača koja tijesno sarađuju sa ministarstvom.

“Primjenjuje se zakon o zaštiti potrošača RS, a tu je i zakon o zaštiti potrošača u BiH. S obzirom da smo zakon o zaštiti potrošača u RS donijeli u 2012. godini, mijenjali smo ga 2014. i 2017. S pravom mogu reći da je on zaista ispunio mnoga očekivanja potrošača i daje mnogo veća prava nego što su to opisana prava u zakonu o zaštiti potrošača u BiH“, rekla je Tegeltija i dodala:

“Primijetili smo da je u ranijim zakonima bilo problema kada su u pitanju nadležni inspektori i mi smo izmjenom zakona dali da nadzor nad zakonom o potrošačima upravo radi Tržišna inspekcija republičke uprave za inspekcijske poslove, kao i tržišni inspektori lokalnih zajednica u RS. Naravno, imamo tijesnu saradnju i sa Federalnim ministarstvom trgovine, kao i udruženjima iz Federacije BiH.“

Tegeltija je istakla da se prava potrošača najviše krše kod ekonomskih usluga, kao što su telekomunikacije, vodosnabdjevanje…

“Pokušali smo to riješiti tako što smo u zakonu stavili da je svaki trgovac koji pruža ekonomske usluge dužan da u svom odboru koji rješava prigovore potrošača mora biti neko iz udruženja za zaštitu potrošača, kao i da mora imati savjetodavna tijela kada donose odluke koje se tiču prava potrošača“, rekla je Tegeltija i naglasila da se sve preporuke iz zakona provode u praksi.

Amra Vučijak, pomoćnica ministra u Federalnom ministarstvu trgovine kazala je da se u F BiH primjenjuje državni zakon za zaštitu potrošača i da je krajnje vrijeme da se on uskladi sa potrebama potrošača na terenu i pravnom stečevinom EU. Kazala je da je u FBiH aktivno pet udruženja za zaštitu potrošača i da je evidentno da oni ne djeluju u svakom kantonu.

“Federacija BiH će u svakom slučaju podržati izmjene ili novi zakon na nivou BiH, jer zaista nam je cilj da potrošač bude jednako zaštićen na svakom dijelu naše države. Od 2006. godine do danas u EU je zaista donesen niz novih potrošačkih direktiva i u tom segmentu je naš zakon zastario. Međutim, moram da istaknem da i ovakav kakav je on pruža adekvatnu zaštitu potrošača, kada bi bilo adekvatno njegovo provođenje bilo od strane trgovaca ili davalaca usluga i kada bi bio efikasan inspekcijski nadzor nad njegovim provođenjem“, objasnila je Vučijak.

Marin Bago, član Udruge Futura u ime nevladinog sektora smatra da već sedam godina potrošači u FBiH nemaju ista prava kao oni iz RS-a. Po njemu na jedinstvenom ekonomskom prostoru to je nonsens.

“Veliki problem je neinformiranost građana upravo iz razloga što, po našim zakonima, institucije koje pružaju usluge su dužne i građane informirat. Imamo problem šta se dešava, ako oni to kvalitetno ne urade. Potrošači jesu ugroženi najvećim dijelom u općim uslugama od ekonomskog interesa. Međutim, mi smo specifična zemlja u odnosu na druge. Imamo neke bazične probleme. Naša pismenost nikako ne ide u smjeru rješavanja situacije. Mi, većina nas građana BiH, kao potrošača ne može povezati politiku sa cijenom. Ne može povezati politiku sa cijenom kruha, autoputa, sa cijenom i kvalitetom zdravstvenih usluga, usluga u obrazovanju… Samo jedan podatak da smo mi od 2009. do kraja 2017. godine putem plaćanja akciza sipanjem goriva u rezervoar platili do sada tri autoputa kroz BiH na kojima ne bismo plaćali putarinu. I samo treba zamisliti što bi se sve desilo da imamo ta tri puta“, naglasio je Bago.

On je kazao i da usluge u zdravstvu odavno niko ne kontroliše, te da su one izašle iz zakonskih okvira, iako su zakoni u zdravstvu odlični. Također, istakao je kupovinom cigareta građani BiH svake godine plate oko 900 miliona KM, a da nemaju kao potrošači zdravstvenih usluga najobičniji zdravstveni materijal, nego da ga moraju nositi od kuće.

Po njemu svi skupa se moraju okrenuti u smjeru informisanju građana i da se krene od najjednostavnijih i ključnih pitanja šta se platilo, a šta se dobilo za uzvrat.

Ostavite komentar. NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove autora komentara, a ne stavove portala Otisak.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja jer takvi komentari neće biti objavljeni. Otisak.ba zadržava pravo da određene komentare obriše bez najave i objašnjenja.

Molimo Vas unesite komentar
Molimo Vas unesite Vaše ime ovdje

49 − forty seven =