More

    Umjerenost je odgovor na različita tumačenja islama u BiH

    Iako je krovna organizaciona kuća bh.muslimana bila pod raznim pritiscima većim dijelom 20. stoljeća, uspjela je očuvati islam i bošnjačku tradiciju.

    - Advertisement -

    Piše: Admir Lisica

    Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini tokom 20. stoljeća egzistirala je u četiri različite države koje su joj nametale  norme prema kojima je trebala djelovati. Austro-Ugarska je željela da u Islamsku zajednicu postavi lojalne kadrove koji će postupati po smjernicama Monarhije, Kraljevina SHS se trudila da ograniči njene aktivnosti, Nezavisna država Hrvatska, je tokom nekoliko godina postojanja željela staviti je pod svoju potpunu kontrolu, dok je Jugoslavija, nakon završetka Drugog svjetskog rata, vodeći se komunističkim načelima, uvela razne represivne mjere za sve vjerske organizacije, a toga naravno nije bila pošteđena ni Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini.

    Iako je krovna organizaciona kuća bosanskohercegovačkih muslimana bila pod raznim pritiscima većim dijelom 20. stoljeća, uspjela je očuvati islam i bošnjačku tradiciju. U vremenu velikog raskola u islamskom svijetu i pojave sektaških sukoba, Islamska zajednica se nalazi pred novim izazovima, a umjerenost i dijalog, koji Islamska zajednica propagira, sasvim sigurno su konkretan odgovor.

    ‘Bosanski islam’

    Usljed prisustva različitih tumačenja islamskih načela u Bosni i Hercegovini, u javnosti se nameće pojam “bosanski islam” kao odrednica za tradicionalno shvatanje islama u praksi bh. muslimana. Umirovljeni profesor na Islamskom teološkom fakultetu u Sarajevu, Muharem Omerdić, ističe da je naziv “bosanski islam” netačan, te da takve formulacije, koje se najčešće nalaze u javnosti, nisu potrebne.

    “Iako je u Bosni i Hercegovini prisutna jedna ustaljena tradicija tumačenja islama na osnovu Hanefijskog mesheba (pravna škola u islamu), odrednica “bosanski islam” nije tačna. Svjesni smo da u Bosni i Hercegovini u posljednjih dvadeset godina postoje različite interpretacije islama, te da se distanciranje od takvih učenja i tradicionalno shvatanje islama u Bosni i Hercegovini u javnosti naziva “bosanski islam”, što je potpuno pogrešno. Islam je jedan i jedinstven, stoga su takve formulacije nepotrebne i mogu unijeti zabunu”, naglašava Omerdić.

    Hikmet Karčić, saradnik Instituta za islamsku tradiciju Bošnjaka, smatra da tradicija bh. muslimana nije ugrožena sve dok Nevladine organizacije (NVO), koje se bave promocijom i tumačenjem islama, sarađuju s Islamskom zajednicom u Bosni i Hercegovini. Također, naglašava da postoji nekoliko tipova organizacija koje različitim metodama nastoje interpretirati islam u Bosni i Hercegovini.

    “U Bosni i Hercegovini prisutno je nekoliko vrsta NVO-a koje svoje aktivnosti usmjeravaju na promociju islama različitim metodama, a to su sufijske, šiitske, puritanske, ahmedijske i turske džematske organizacije. Mi smo u našem istraživanju uočili i tzv. integrativna udruženja. Radi se o NVO-ima koji podržavaju rad i stavove Islamske zajednice ali se po nekim pitanjima razilaze. Veliki je broj onih organizacija koje su registrirane u postratnoj Bosni i Hercegovini sa ciljem promocije islamskih vrijednosti. Međutim vremenom su se ugasile ili postoje, ali su u manjoj mjeri aktivne. Njihova djelovanja su različita, putem web-portala, printanih medija, televizijskih kanala ili javnih istupa – najčešće predavanja. Međutim, smatram da ovakve organizacije, ukoliko na neki način sarađuju s Islamskom zajednicom, nisu otvorena opasnost u Bosni i Hercegovini”, smatra Karčić.

    Ipak, kaže, bitno je nadzirati njihove aktivnosti, te nastojati na saradnji i dijalogu sa Islamskom zajednicom.

    “Islamska zajednica ima veoma dobru saradnju s različitim registrovanim NVO sektorima. Sve dok se ne ugrožava tuđe pravo i mišljenje, nema potrebe za zabrinutošću. S druge strane treba također napomenuti da postoje NVO koje promovišu druge religije i sekte a koje bi tek trebale da postanu predmet istraživanja.  Ono što je bitno naglasiti je da treba stalno pratiti da li su sve organizacije registrirane legalnim putem, što je svakako posao viših organa u vlasti”,  pojašnjava Karčić.

    Afirmacija islamske tradicije

    Direktorica Instituta za islamsku tradiciju Bošnjaka, Dževada Šuško, ističe značaj ove ustanove  koja je ustvari konkretan odgovor i prevencija na razne interpretacije islama koje su prisutne posljednjih dvadesetak godina u Bosni i Hercegovini:

    “Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini poduzela je niz aktivnosti i mjera kako bi se afirmisala islamska tradicija Bošnjaka i suzbijao utjecaj interpretacije vjere stranih učenja islama, a koje su se kod nas pojavile u posljednje vrijeme. U te mjere spada, između ostalog, osnivanje naučnoistraživačke ustanove, Instituta za islamsku tradiciju Bošnjaka, niz rezolucija, platformi, izjava, skupova i seminara, koji imaju za cilj da djeluju informativno, instruktivno i preventivno.”

    Kaže da je bitno kontinuirano raditi na prevazilaženju eventualnih problema i razlika te posebno ističe bitnost dijaloga kao ključnog sredstva na putu prema jedinstvenom stavu muslimana u Bosni i Hercegovini.

    “Nova tumačenja islama, pogotovo ako se radi o nasilnim ili militantnim interpretacijama, narušavaju integritet, mir i stabilnost Islamske zajednice, a time i muslimana u Bosni i Hercegovini. Važno je da Islamska zajednica bude prepoznata kao ustanova koja čuva vjerodostojnost islamskih normi, osigurava njihovo tumačenje i primjenu, u šta spada i Hanefijski mezheb. Nema alternative dijalogu, treba uvijek sjesti za sto i, kao ozbiljni ljudi, saslušati jedni druge i dogovoriti se za dobrobit svih nas, u korist mira i stabilnosti među muslimanima i suživota s drugim građanima Bosne i Hercegovine, što je naravno, glavni cilj našeg djelovanja”, zaključuje Šuško.

    - Advertisement -spot_imgspot_img

    POSLEDNJE VIJESTI

    - Advertisement -

    POVEZANE VIJESTI

    - Advertisement -spot_img

    Ostavite komentar. NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove autora komentara, a ne stavove portala Otisak.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja jer takvi komentari neće biti objavljeni. Otisak.ba zadržava pravo da određene komentare obriše bez najave i objašnjenja.

    Molimo Vas unesite komentar
    Molimo Vas unesite Vaše ime ovdje

    eighty eight − = eighty five