Hrvatska: Yaybahar, neobični instrument turskog umjetnika Gorkema Sena

Turski umjetnik Gorkem Sen izumio je instrument yaybahar kojem je dao i ime, a zbog ljepote zvuka i neobičnosti yaybahara, pozivan je na nastupe u brojne europske zemlje.

Foto: AA

Gorkem Sen (36) ovih je dana gostovao u Zagrebu kao glazbenik i izumitelj instrumenta yaybahara. Riječ je instrumentu jedinstvenog izgleda i zvuka, a samo jedan video na kojem Gorkem na yaybaharu svira nekoliko kompozicija bio je dovoljan da ga pozivaju na gostovanja u zemlje diljem Europe i da nastupi s različitim glazbenicima, javlja Anadolu Agency (AA).

Istraživanje world musica

Gorkem Sen je svoj instrument izumio je 2010. godine, a od tada sve do danas radi na usavršavanju njegovog zvuka i oblika

“Na ideju izgradnje yaybahara došao sam u vrijeme potrage za posebnim zvukom, prilikom istraživanja world music glazbe i stvaranja svojih kompozicija. Nakon proučavanja world music instrumenata iz različitih krajeva svijeta te proučavanja elektroničkih mogućnosti zvuka i glazbe, počeo sam provoditi akustične eksperimente s prirodnim materijalima, inspiriran istočnjačkim glazbalima”, kaže Sen.

“Nakon što sam proučio na tisuće instrumenata, stekao sam hrabrost stvarati vlastite jedinstvene instrumente koji neće biti kopija postojećih instrumenata ili njihov hibrid”, priča Gorkem za vrijeme svog boravka u Zagrebu.

Prije negoli je nastao yaybahar, Gorkem je gotovo četiri godine radio u zvučnom laboratoriju te izradio tridesetak različitih žičanih instrumenata, udaraljki, klavijatura itd.

Potencijal yaybahara kao klasičnog instrumenta

“Za vrijeme istraživanja, naišao sam na jednu ideju na koju sam se fokusirao jer sam vidio da ima potencijal stvoriti novi zvuk. Pokušavam yaybahar usavršiti da postane obični, klasični instrument, a ne eksperimentalni”, kaže Gorkem.

Svi dijelovi instrumenta yaybahar izrađeni su kao unikatni, a jedino što koristi iz serijske proizvodnje su žice od violončela koje se nalaze na gornjem dijelu i koje se mogu svirati gudalom.

Najneobičniji dio ovog instrumenta su dvije dugačke, spiralne opruge različite debljine koje povezuju dno vrata, na kojem su napete žice violončela, i dvije dvostruke membrane, manju i veću, koje su napravljene od kozje kože te nalikuju na bubnjeve.

Upravo su opruge ono s čim je Gorkem najviše eksperimentirao, s njihovom dužinom, debljinom, vrstom materijala, brojem namotaja i napetošću spirale. U proizvodnji spiralnih opruga koje transportiraju zvuk sa žica na membrane, kao bi se zvuk pojačao, pomogla mu je specijalizirana tvornica opruga iz Istanbula.

Pragovi na vratu yaybahara mogu se pomicati tako da je moguće promijeniti zvučnu skalu i prilagoditi je, a vrat ima ugrađen i kapodaster koji mijenja visinu osnovnog tona.

Yaybahar: proljeće, spirala i izvor

Ime yaybahar je Gorkemova poetična jezična tvorenica koja se koristi turskim i engleskim jezikom, kao i višestrukim značenjima riječi.

Upotrijebio je englesku riječ ”spring” koja označava tri pojma: godišnje doba – proljeće, spiralnu oprugu te izvor vode. Značenje engleske riječi za proljeće zamijenio je turskom riječju ”bahar”, a drugo značenje za oprugu zamijenio je turskom riječju ”yay”.

Spojio je to s izvorom, trećim značenjem engleske riječi spring, jer je ovaj instrument izvor novog zvuka. Gorkem kaže da ”yay” ima desetak značenja u turskom, kao naprimjer u riječi ”yaymak”, za koja kaže da su sva na neki način povezana s ovim instrumentom.

Neiskorišteni potencijali zvuka

Tijekom svog školovanja u Istanbulu bavio se najviše zvukom, radio je niz godina kao ton majstor, a stvarao je i kompozicije za kazalište, za moderni ples te zvučne kulise za različite vizualne prezentacije. Multiinstrumentalist je, iako mu je primarni instrument na kojem svira gitara.

“Eksperimenti s novim instrumentima su potrebni i korisni za razvoj glazbe, za obogaćivanje orkestralnih izvedbi jer postoje nebrojeni akustični potencijali koji još uvijek nisu otkriveni niti iskorišteni. Kad završim yaybahar, svoja otkrića ću rado podijeliti sa svima koji su zainteresirani” kaže Gorkem.

Namjerava uskoro završiti projekt yaybahara čijem je usavršavanju posvetio posljednjih devet godina, a prije dva mjeseca preselio se na Cipar kako bi pobjegao od istanbulske gužve i strke.

Gorkem Sen u Zagreb je stigao kao izumitelj i muzičar, na Poziv Tomislava Fačinija i njegova ciklusa s Antiphonusom, a nastupili su na zajedničkom koncertu u Muzeju za umjetnost i obrt (MUO).

Ostavite komentar. NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove autora komentara, a ne stavove portala Otisak.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja jer takvi komentari neće biti objavljeni. Otisak.ba zadržava pravo da određene komentare obriše bez najave i objašnjenja.

Molimo Vas unesite komentar
Molimo Vas unesite Vaše ime ovdje

× 7 = forty two